Om ons allebei scherp te houden, begin ik de 10-jarige Clara elke truc te leren die ik kan krijgen die veilig is voor haar en die ze leuk vindt. Onderweg wat online titels pakken (deze worden beoordeeld via video). Titels versterken me en vaak halen de vereisten me uit mijn trainingssleur.
Deze berichten komen zowel hier op Eileenanddogs als op mijn nieuwe blog: Mijn oude hond nieuwe trucjes leren. Voorlopig zijn mijn plannen dat het hetzelfde materiaal zal zijn. Als je hier niet naar wilt zoeken tussen alle verschillende onderwerpen op deze blog, ga dan naar de nieuwe omdat de trucs-posts de enige zijn die daar staan. Er is ook een kleine introductie dat geeft ook wat meer achtergrond over waarom ik aan dit project ben begonnen.
We zijn begonnen met onze beginnende trick-titel voor Do More With Your Dog. Voor deze eerste ronde heb ik dingen uitgekozen die Clara al wist en vloeiend kon doen. Hé, ik wilde wat onmiddellijke versterking! Maar ik was er ook eerlijk over. Toen bleek dat ik het bij het verkeerde eind had over de vloeiendheid en ze worstelde met puppy-push-ups en een nieuwe doelstok, hebben we die bewaard voor later. Ik had het gedrag goed genoeg kunnen krijgen om aan de criteria voor de test te voldoen, maar ten koste van alles slagen is niet mijn doel. Ik wil een goede opleiding doen. ik hoef niet te hebben alles op verbale cue (godzijdank) of stimuluscontrole, maar ik wil een beetje begrip van het gedrag. En de mislukkingen (zie hieronder) zijn zo leerzaam over de gebreken in mijn training.
Ik streef ernaar om onderweg een betere cue-herkenning te krijgen. Ik zal ook aan de duur werken (met mezelf – Clara doet alles wat ik van haar vraag!)
Een groot deel van mijn motivatie is dat Clara meer verrijking in haar leven nodig heeft. Gedurende deze 10 jaar heb ik geleerd dat het spelen van trainingsspellen een van haar favoriete dingen is. Dus hier gaan we met elke truc die ik kan krijgen.
Hier is de eerste batch.
Clara is vrijwel altijd zo blij als ze aan het trainen is. Deze video leverde Clara haar Novice Trick Dog-titel op met Do More With Your Dog. Bedankt aan Kit Azevedo voor het beoordelen van onze video.
Trainingsfouten
Tot nu toe zijn de gedragingen meestal kleutergedrag – het voelt als een opgave om ze trucjes te noemen. Maar een paar van hen vergden enige vaardigheid. De dingen waarvan ik dacht dat we ze konden doen die we niet konden, zijn veel interessanter! Hier is een lijst van de dingen die u kunt zien in de volgende video ‘Informatieve mislukkingen’. Ik zal ze hieronder bespreken na de video.
1. Ik laat haar haar verblijf op een bedje breken door haar naam te zeggen op een manier die lijkt op onze terugroepactie.
2. Ik vergeet haar uit haar bedje te halen, ze blijft 60 seconden, en ik merk het niet op of versterk het niet.
3. We falen puppy push-ups.
4. We vallen uit elkaar als ik een nieuwe doelstok gebruik
5. (Niet op video.) Ik spoor haar aan om te springen, ze neemt me letterlijk en springt in de sprong in plaats van eroverheen.
De volgende video is niet grappig genoeg om te kwalificeren als een blooper-video, hoewel ik sommige dingen grappig vond. Maar dan moet ik altijd veel lachen als we samenwerken.
Redenen voor fouten
De redenen voor de “fouten” die Clara maakte (ik gebruik angstaanhalingen omdat het niet echt haar fouten zijn) zijn me zo duidelijk. Ze zijn te wijten aan het matchen van wetseffecten en versterkingsgeschiedenis, beide schema’s van versterking en patronen van mijn kant.
1. Haar verblijf verbreken als ik haar naam zeg. Mensen waarschuwen tegen het gebruik van de naam van een hond als een herinnering, en dit is de reden. Maar voor ons is dat meestal geen probleem. Ik gebruik een speciale toon en verbuiging voor haar recall-cue (je hoort het later in de video). Het is anders dan mijn normale manier om tegen haar te praten, maar toen ze op haar bed lag, verbogen ik haar naam net genoeg om haar naar mij toe te laten komen. Mijn fout.
2. Op haar bed blijven omdat ik vergeet haar los te laten. Dit is helemaal geen vergissing, het is een mooi succes, behalve dat het aardig van me zou zijn geweest om haar te versterken na dat geweldige verblijf terwijl ik rondliep en dingen aan het opzetten was. Maar nee, ik sprong meteen in het volgende gedrag.
3. Push-ups voor puppy’s. Hier begint het interessant te worden. De puppy push-ups-keten bestaat uit het herhalen van het gedrag van zitten, liggen, zitten, liggen, zitten, liggen, op commando. Welke halfgetrainde hond kan dit niet? Antwoord: een hond wiens trainer de nadruk heeft gelegd stellage de afgelopen twee jaar aan en uit en heeft de neiging om haar te vragen naar een patroon van zitten, liggen, zitten, staan. Mijn patroon overstemde haar herkenning van de verbale signalen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik meestal 1: 1 versterk en ik vroeg om zes zonder er aan te werken. Doh!
We hadden dit ter plekke kunnen doorstaan en het vereiste aantal correcte herhalingen hebben gekregen, maar ik kies ervoor om terug te gaan en wat corrigerend werk te doen. Ik heb hard gewerkt voor dat standpunt, maar ik wil niet dat het een ander gedrag waar ik om vraag ophef! En om de verbale signalen voor zitten, liggen en staan duidelijk te krijgen, lijkt een geweldig idee!
4. De nieuwe doelstok en “drie-fers.” Clara heeft een sterk op de neus gericht gedrag. Ze kan mijn hand richten, mijn voet, een schietstok, een stukje tape op een muur, een kast of een deur. Dus wat is hier gebeurd? Het eerste probleem was de versterkingsgeschiedenis. We oefenen nu al maanden met gericht apporteren, dus haar mond op iets zetten staat bovenaan haar lijst met ‘te bieden gedrag’. Het tweede probleem was dat de doelstick veel langer was dan de twee andere die ik gewoonlijk gebruik, dus de beelden waren verkeerd. Het einde was veel verder van mijn hand. Je kunt zien dat ze zich herhaaldelijk richt op de plaats op de lange stok die overeenkomt met de lengte van de stokjes die ze gewend is. Ook was het uiteinde van de doelstok een rond voorwerp dat er verrukkelijk uit moet zien voor een hond die van ballen houdt. Maar dat verklaart niet de meeste fouten. Als dat de enige problemen waren geweest, hadden we binnen een paar minuten 70-90% correcte aanrakingen gekregen.
Mijn grootste fout was om drie-fers te vragen. Ik steel Sue Ailsby’s term van ‘twee-fers’, dat wil zeggen om twee herhalingen van een gedrag te vragen voordat het wordt gemarkeerd en versterkt. We hebben dat veel gedaan, samen met een hoger aantal herhalingen. De trick-vereisten voor de video vroegen om drie neusdoelen in verschillende posities, dus ik begon er verstrooid naar te vragen als een ketting.
Je kunt in de video zien dat er minstens één keer drie schone aanrakingen op rij zijn. Maar dat was niet representatief voor onze prestatie, die een laag percentage juiste antwoorden had voor dit eenvoudige gedrag. Dus ik ga hier terug naar de tekentafel, net als push-ups voor puppy’s.
5. Bar springen. Dit staat niet op de video, omdat sommige fouten zelfs voor mij te erg zijn om te laten zien. Ook al waren Summer en Zani met een adellijke titel behendigheidshonden, de cue “sprong” naar hen was achtergrondgebabbel. Voor hen werd het signaal gewezen op een echte sprong in combinatie met mijn lichaamstaal. Maar Clara leerde de verbale cue “terugspringen” toen we aan de trainingsniveaus werkten. Ik gebruik het af en toe en spoor haar aan om over een smal bloembed voor het huis te springen als ze aan de lijn is.
Dus ik was vergeten welke hond ik had. Ik zette Clara op een rij voor de balksprong, gaf “Jump” aan en ze sprong precies waar ze was, deed precies wat ik vroeg, en landde op de sprong. Dit was vooral erg omdat het een zelfgemaakte sprong is met spijlen die niet loskomen. Ze had een been kunnen breken door het tussen de twee horizontale spijlen te vangen. Dat deed ze niet en ze verwondde zichzelf op geen enkele manier. Maar die gruwelijke schrik was een straf voor mij. Ik denk niet dat ik me daar nog een keer over ga mengen.
Het is ironisch dat ik zwak ben in het aanleren van verbale signalen, maar op de een of andere manier leerde ik een goede voor ‘springen’.
Laatste woorden
Een van de redenen waarom ik deze details opschrijf, is dat er nog steeds mensen zijn, heel veel mensen, die de hond de schuld geven van fouten. Dat is nu een andere wereld voor mij. Hoe kan ik afleren wat ik heb geleerd over wapeningsgeschiedenis en de bijbehorende wet? Als ik Clara’s ‘fouten’ zie, kijk ik naar een kaart van mijn eigen trainingsgewoonten en tekortkomingen. Kijk naar Clara in de video’s. Ze wil gedrag vertonen voor eten en plezier. Haar aandacht is op mij gericht. Ze is gretig. Er is geen enkele reden op aarde dat ze opzettelijk een fout zou maken, zoals sommige mensen beweren dat hun honden doen als ze ‘ongehoorzaam’ zijn.
Ze is gehoorzaam aan de wetten van leren, zoals wij allemaal. En het belangrijkste is dat ze van deze spelletjes houdt, zelfs met mijn wrattentraining. Naarmate ik mijn vaardigheden verbeter, zal ze nog meer van deze activiteit genieten.
Copyright 2021 Eileen Anderson
creditSource link